torsdag den 19. august 2010

Færøerne

Jeg kom hjem i mandags efter en meget indholdsrig tur. Rejseselskabet var nogle af dem jeg læste sammen med på masterstudiet for 2 år siden (incl.1 underviser) Vi fløj fra Billund torsdag eftermiddag og landede i fint vejr. Efter indlogering  gik turen til vores færøske medstuderende for planlægning af turen. Vi var spændt på om vi fik mad, og det gjorde vi; halvtørret og kogt grindehval (de sorte stykker på fadet), saltet og røget grindespæk i tynde tern, tørret fisk og kogte kartofler. Et færøsk hverdagsmåltid fik vi at vide. Næste dag hørte vi om indholdet af miljøfremmede stoffer i grind, det er et stort problem for de der spiser det ofte. 
Det var delvis en studietur så fredag startede med et besøg hos deres "miljøstyrelse", hvor vi hørte om virksomhedsgodkendelse, planlægning og så altså miljøfremmede stoffer i grindehval. Der var mange ting der overraskede mig fagligt - ikke nødvendigvis negativt bare anderledes forhold. Herefter var vi på virksomhedsbesøg og så og hørte om affaldsbehandling og energiproduktion. Dagen sluttede med en sejltur og middag på Torshavns dårligste restaurant, vi ventede over 1 time fordi de havde glemt vore bestilling.
 Lørdag fik jeg reddet mig et meget kort besøg i en garnbutik lige ved hotellet, så der kom altså garn med hjem. Ellers var både lørdag og søndag afsat til at se noget af øerne. Vejret skiftede konstant mellem tåge og klart vejr, begge dele lige facinerende og vi kom både på smalle veje med langt ned og gennem lange tuneller med både 1 og to spor. Vi kom også på kunstmuseet og på rundvisning i forfatteren og malerenWilliam Heinesens hus (de fortabte spillemænd mv.). Der hang flere af hans originale papirklip som han klippede efter han var fyldt 70.
Mandag var der så hjemrejse.


2 kommentarer:

Tine sagde ...

Sikke da en dejlig tur du har haft!
Og så smukke billeder du har taget!

Glæder mig til at høre mere om det imorgen :-)

Lydert sagde ...

Dejligt at du havde en god tur til fantastiske Færøerne.
Det er en dejlig forretning, Sirri har, kan godt forstå, du faldt for mange af tingene derinde.
Glæder mig til at se, hvad du får lavet af garnet, du købte