søndag den 8. marts 2009

Stilhed på strikkefronten?

Der er ikke helt stilhed på strikkefronten, selv om jeg føler det lidt sådan. Ugen er smulret væk i arbejde og andre forpligtelser, men noget har jeg da nået, ikke mindst i denne weekend. Færøsjalet kom med i toget og jeg er nået ca. halvt så langt som da jeg trevlede det op, det vil sige ca 1/3 af hulmønsret. Jeg skulle helt ned på pinde 4½ istedet for 5½ og er efter at have prøvet mig frem med andre pinde blevet glad for de nyindkøbte "addi-lace" pinde til det entrådede garn. Det er gået rimeligt med at strikke hulmønster, alligevel gik det galt da jeg var træt fredag morgen - frem og tilbage er lige langt, der skal strikkes 2 pinde tilbage igen. Indtil hulmønstret er overstået vil jeg derfor lade sjalet ligge på de korte ture og istedet strikke på denne her, som jeg, i lighed med andre, er faldet for i hæftet fra Hendes Verden i denne uge.
Jeg har valgt at strikke den i en klar turkis farve efter at have overvejet en mere neutral, men syntes at det alt for ofte ender med de sikre farver selv om jeg holder meget af de andre - så jeg tog chancen og regner med at blive rigtig glad for den.Det er også blevet til nogle pinde på Blues. Garnet smitter meget af på fingrene, men ikke mere end vand og sæbe kan klare. Årringe kom med på strikkecafe i bymuseet i går og er nu 25% færdig. Og så er jeg igang med forberedelserne til den næste udfordring. Alene det at slå op er noget nyt.
Arbejdet begyndes i midten og strikkes i rib ud derfra. Der benyttes et midlertidigt opslag, der senere trækkes sammen så der ikke bliver et hul. beskrivelsen i bogen var svær at læse, men ved hjælp af en anden engelsk strikkebog tror jeg har forstået hvordan det skal gøres. Egentlig ville jeg have brugt mine knitpicks metal-strømpepinde, men de glider af maskerne, så nu er der bestilt nye i træ fra England. Og når jeg nu var igang blev det selvfølgelig til flere ting der er gode at have.

3 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Nej, stilhed dét er vist ikke det rette ord, sikke mange og dejlige ting, du har gang i.

Den top, der begyndes i midten ser overordentlig spændende ud, hvad er det for én?

Helle sagde ...

Den hedder "bias shell" og er fra bogen "knitting classic style" af Veronik Avery. Der er mange andre fine ting i den.

Unknown sagde ...

Du lager så mange fine ting. Den svarte toppen ser flott ut. Det er bra å ha forskjellige arbeider til ulike plasser der en strikker. Når en sitter fredelig med seg selv kan man sitte med kompliserte ting.
Hvis garnet farger av tror jeg du kan ta litt eddik i siste skyllevann. Synes å huske det fra gammmelt av....