mandag den 13. august 2012

Ny inspiration

Jeg er hjemme igen efter 10 skønne dage på Island, først to dage og en aften i Reykjavik, tilbragt sammen med andre strikkere, derefter seks dagei Borgarnes ca. 1 times kørsel nord for Reykjavik. Jeg sluttede med en aften i Reykjavik for at gøre hjemrejsen mest behagelig.

Jeg havde 4 workshops undervejs, den første var kort og handlede om at strikke med pladegarn så farverne gled over i hinanden, det næste var et kursus i plantefarvning, kurset foregik hos underviseren og her var udsigten bare god
indenfor så sådan ud
dagens arbejde lagt frem til fotografering

Midt på ugen var vi på udflugt og så flotte landskaber, vandfald og en varm kilde. Vi var også på besøg på en gedefarm og "uldcentret" hvor der undervises i uld mv.
Dag 3 hæklede jeg smykker i lopi "einband", de er ikke egnede til lang tids brug for uldsarte, men er flotte og sælges til pæne priser til turister. 
Sidste dag handlede om traditionelle islandske såler, eller rettere om de bånd der kanter dem, båndet væves og sys på i samme arbejdsgang, meget spændende at prøve, her har jeg fået lov at fotografere en af de andres hænder mens der arbejdes. Underviseren hed Hélène Magnusson og var en frisk og inspirende franskmand der havde forelsket sig i Island, flyttet der op og senere fundet sin mand. Under sine studier i Island fattede hun interesse for de gamle såler og de meget flotte mønstre og bånd der er på dem.
Dokumentation for ugens arbejde ses her, halsbånd,ring,  glasmåtte og et halvfærdigt etui til min ipad.
Indkøb blev det (naturligvis) også til, min håndbagage var tung af bøger. Bogen "natural knits" er amerikansk og så bare spændende ud, de andre er islandske, sjalsbogen er med engelsk oversættelse.
Garn må der jo også med hjem, her er det plantefarvet garn, henholdsvis rabarberrod (det store bundt) og 3 forskellige farvet med svampe. Det hvide garn er meget tynd lace fra Hélène Magnusson, der har skrevet bogen Islandic color knitting.

6 kommentarer:

Fríða sagde ...

dejligt I fik en god tur herop, har tænkt på jer flere gange i löbet af ugen. ser ud til I fik en dejlig dag ved Gudrun, og hende kender jeg jo!
kh.fra Island
Frida

Helle : sagde ...

Lyder som en spændende tur du har været på.

Sikke en skøn spencer du har fået strikket til dig selv, kan du sige mig hvor stor en størrelse går den op til?

Hilsen
Helle

Berit sagde ...

Det ser ud til at ave været en skøn tur!

Både bøger og garn ser spændende ud!

Uldbegavet sagde ...

Sikke en masse oplevelser, det må da have været spændende og så i sådan nogle omgivelser, fantastisk. Dejlige indkøb du har gjort.

Strikkeheksen sagde ...

Næh, jeg sidder og bliver helt misundelig ;-) Sikken en dejlig tur, er det sådan en strikke/garnpakke rejse, du har købt eller bare noget, du selv har arrangeret? Og har du islandske rødder eller hvordan? Ja, undskyld, men nu blev jeg altså bare så nysgerrig :-)

Garnet ser helt fantastisk ud, sådan lidt smør og karamelagtigt :-)

Helle sagde ...

Frida, vi hyggede os rigtig meget hos Gudrun, og lærte en masse.
Helle, jeg strikkede største størrelse, bruger normalt XL og kjolen er rigeligt stor.