tirsdag den 5. oktober 2010

Tiderne skifter

 Endnu en weekend tilbragt væk hjemmefra, denne gang familiebesøg og en dejlig koncert i Frederiksborg Slotskirke med Concerto Copenhagen og Ars Nova. Det var helt hyggeligt at besøge slottet igen. Jeg benyttede lejligheden til at lokke "Hønsestrik" fra min mor. Den er trykt i 1973, hvor jeg var 12 år gammel og jeg er nok den der har strikket mest efter den. Meget har ændret sig, men noget har ikke. F.eks. var bla. bogen et oprør mod "garntvang" ved køb af opskrifter. Der tales meget for at benytte det garn der nu er ved hånden og tage det afslappet med hensyn til pasform. Det sidste har jeg nu sværere og sværere ved efterhånden som årene går. Ved siden af ligger en bog fra 2009 med diverse strikketeknikker til inspiration. Bogen er af Britt-Marie Christoffersen og hedder "stickning ett hantverk att utveckla". Forskellen på de 2 bøger passer nok meget godt med min udvikling.
Og intet besøg i hovedstadsområdet uden garnkøb. I Malmø blev det til klar turkisblå hør til en "slå-om" trøje. I Helsingør "nøjedes" jeg med bomuldsgarn til Yothaka’s Tunika af Karen Noe. Jeg forventer at bruge noget hør jeg har liggende, hvis jeg da ikke finder på noget andet. Nu håber jeg så bare på strikketid.

1 kommentar:

Pia sagde ...

Den ser spændende ud din hønsestrik bog. Lækkert garn du har købt og meget flotte farver.