søndag den 10. august 2014

Så gik den sommer

Sommeren er gået hurtigt i år - og uden meget strikning, det har været for varmt og ferien for kort. Af forskellige årsager valgte jeg at nøjes med 2 uger, hvoraf den ene blev tilbragt i Vaasa, Finland, hvor der var nordisk strikkesymposium i år.
Jeg tilbragte 1½ dag i selve Vaasa før symposiet. En af de ting tiden blev brugt til var en hyggelig aftensejltur i skærgården sammen med andre strikkere. En meget smuk tur.
Ellers blev der set på byen, der ikke er så stor og besøgt et museum med udstillinger om bla. områdets historie. Det er gammelt svensk område og der tales stadig en del svensk (området er officielt to-sproget), dog ikke mere end at jeg flere gange blev tiltalt på finsk.



 På symposiet deltog jeg i 4 workshops. Den første var "Rovaniemi-vanter". Det specielle ved dem er den teknik der bruges til mønstret, hvor hver "streg" har sit lille garnnøgle. Nøglerne blev fastholdt på en lige strikkepind for at holde styr på dem. Det lykkedes dog kun delvis for mig.
Resultatet af mine anstrengelser var foreløbig en pulsvarmer og rib på nr. 2 samt begyndelsen på et par vanter.
 
Lena der underviste i vanterne havde også et kursus i nålefiltning. Selv om jeg ikke kunne leve op til hendes figurer som der er eksempler på herunder, var det rigtig hyggeligt. Vi skulle filte fugle og fantasien fik frit løb.Min ses herunder sammen med den sten den skal op og sidde på når jeg bliver helt færdig - eller beslutter at det er jeg.
På symposierne er der altid en udflugt, denne gang var der faktisk to, den sidste var en eftermiddag i Vaasa da symposiet fandt sted et stykke derfra. Den lange udflugt gik til flere frilandsmuseeer, hvor de havde fundet en masse af deres strik frem, nogle af dem specielt til os.
Det var spændende at se både gamle og nyere ting. På det sidste så vi også hvordan det fungerer når tre strikkere sidder med den samme trøje. Så vidt jeg forstod var det kun den ene der strikkede de farvede nister der er i trøjen. De mønstrede dele er hæklede, det sad der en fjerde og gjorde for alle
trøjerne.













 
Selv om jeg primært strikker ghavde jeg også meldt mig til flerfarvehækling, hvor vi fik lært at lave små poser med originale motiver og den teknik der bruges i Østerbotn.
det sidste jeg havde meldt mig til var et kursus i top-down med tilsatte ærmer. ud over en introduktion til teknikken fik vi også et regneark så vi kan tilpasse vores egne mål. Det skal prøves og jeg har allerede en ide om hvad det skal være.

Og de resterende feriedage? - nogle af dem skal forhåbentlig bruges til en strikketur til grønland i februar.

5 kommentarer:

Lydert sagde ...

Sikke da en spændende tur, du har været på.
Tre, der strikker på den samme trøje på én gang, har jeg aldrig hørt om før

Susan sagde ...

Det er sjovt at lære noget nyt. Nålefilt har jeg også kigget på. Har dog ikke prøvet endnu. En tur til Grønland har stået på min ønskedseddel i flere år nu. Så det synes jeg er en fornuftig ting, at gemme noget ferie til :-)

dqpage sagde ...

Det ser ud til at være et spændende symposium - og spændende med den nye teknik. Det er altid sjovt at prøve nyt .

Strikkeheksen sagde ...

Tænk, at det nu er muligt for strikkere at rejse vidt og bredt og opleve fremmede strikkeeventyr og tilbud - det er da dejligt :-)

Det ser ud til at have været en fantastisk spændende tur - både på strikkefronten og naturfronten :-)

Annes indfald sagde ...

Sikke en skøn tur, med et bredt udvalg af nye udfordringer!
Det hæklede er ikke min spidskompetenc, men den lille prøve ser godt ud.
Jeg kan rigtigt godt lide at strikke top down... har dog aldrig set et skema til at strikke det efter. det ville da være genialt! Jeg har hentet mønstre i Raglanify app'en. Den tilpasser efter strikefastheden....