søndag den 21. november 2010

svigermors skattekiste

Jeg har før nævnt at min svigermor er en superstrikker, selv vil hun nok sige var, i sin høje alder strikkes der nu kun sokker. Alligevel tager jeg ofte mine bøger med så hun kan låne dem og jeg skal love for at de bliver studeret, sidst har hun haft Alice Starmores "fisher mens sweaters" og især en var studeret med lup, jeg blev nemmelig spurgt ud om jeg troede ærmerne startede nede på armen, ellers lå maskerne i mønstret nemlig forkert. Hun kan ikke et ord engelsk, men vidste med sikkerhed hvilke diagrammer der hørte til hvor på trøjen. Ikke mærkeligt at hun har kunnet strikke en irsk sweater efter et pladeomslag da gemalen var ung. Efter vores snak fandt hun ud af at jeg skulle have hendes gamle strikkehæfter, primært fra 40'erne og 50'erne men også nyere. Så nu er jeg ejer af en stak gamle hæfter, vi overvejer dog at høre om "den gamle by" kunne være intresserede i nogle af dem. Meget overraskende havde hun begge "hønsestrik-bøger", i perfekt stand i modsætning til min mors (som jeg har slidt på). Så nu ejer jeg to eksemplarer af nr. 1 og et af nr. 2, og de bliver ikke umiddelbart givet væk. nr. 2 er en sjov blanding af strikkeinspiration og snak om kvindekamp/klassekamp. Det er nu befriende at kunne strikke uden at blande andet ind i det end glæden ved håndarbejdet.
På strikkefronten er "de hemmelige sokker" smuttet af pindene og mangler kun endehæftning før de er klar til aflevering og deltagelse i Fandago's sokke-konkurrence. "Skovtur", der farvemæssigt mere er en sejltur, er så langt at der er håb om rutinestrik på kurset torsdag og fredag.

2 kommentarer:

Tine sagde ...

Fantastisk svigermor du har der.
Sikke da nogle dejlige skatte!!

Unknown sagde ...

Hej
Hvor lyder det hyggeligt med en svigermor, der kan så meget. Jeg er selv en rimelig habil strikker, og jeg har faktisk fundet et par blade mage til dem du nævner fra 40érne. Jeg er blevet utrolig glad for dem! I sær er der rigtig mange strukturmønstre i. Jeg har strikket et par stykker af modellerne. Så hvis du ikke selv vil have dem og museet måske heller ikke vil, så vil jeg da rigtig gerne købe dem af dig! Hvis det har interesse er du velkommen til at kontakte mig på min mailadresse jeanettewilen@gmail.com - hvis andre læser dette og selv har nogle blade er i også velkommen til at kontakte mig. Rigtig god julemåned til alle:-) Hilsen Jeanette